مجله بدون مرز

مجله ای بدون مرز

مجله بدون مرز

مجله ای بدون مرز

شش راه‌هایی که می‌توانید از عمارت عالی قاپو اصفهان برای غیرقابل مقاومت شدن برای مشتریان استفاده کنید


به این ترتیب میتوانید یک تیر و دو نشان بزنید. در حال حاضر هم که حمام خان به رستورانی سنتی حمام خان یزد تبدیل شده است؛ پس میتوانید یک تیر و دو نشان بزنید. این بنا پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان توسط شاه عباس اول بین سالهای ۹۷۳ تا ۹۷۷ خورشیدی بعنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی شروع به ساخت شد. تلاش برای انتقال این آب به زمانهای قدیم برمیگردد. در این بخش، افرادی با استفاده از چرخ چاه، آب را از قناتها بالا میکشیدند و آن را در منبعی میریختند که ساکنان خانه از طریق آب لولهکشی از آن استفاده کنند. دخمه در زبان پارسی قدیم ، نوین و زبان پهلوی به معانی مختلفی استفاده می شده است، دخمه در زبان پهلوی به دخمک و در دوره قاجار به دخنه خطاب می شد که به معنای محلی ترسناک می باشد، همچنین در زبان فارسی باستان دخمه معنی محلی داغ و محل حضور شیطان بود که به طور کل دخمه های زرتشتیان از این معانی گرفته شده اند. به گزارش خبرنگار ایمنا، همانطور که از نام گذر تاریخی و گردشگری پیدا است، در زمان سلسله صفویه از میان چهار باغ میگذشته و محلی برای حضور پادشاهان و بزرگمردان دولت بوده است که با گذشت زمان و در پی تغییرات گسترده اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی چهارباغ در مرکز و در میانه بافت متراکم شهر قرار گرفت و حضور خودروها را بر کالبد خود شاهد بود.

نارین قلعه یا در گویش محلی نارنج قلعه، علاوه بر این که بزرگترین بنای خشت و گلی قدیمی در دنیا به شمار می رود، با قدمتی در حدود 5 هزار سال به اعتقاد بسیاری قدیمی ترین ارگ جهان هم است. تالاب بینالمللی چغاخور حدود دوهزار و ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و در دامنه ارتفاعات سه هزار و۸۳۰ متری'برآفتاب' و 'کلار' در نزدیک شهر 'بلداجی' قرار دارد. مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد با بیان اینکه امکان بازپسگیری عنوان ثبت جهانی در صورت عدم انجام تعهدات وجود دارد، از مرمت یک هزار بنای تاریخی در یزد خبر داد. اللهیاری تاکید میکند: پنج شنبه ۹ اسفند با انجام کلنگ زنی برای آغاز کار خط دو متر اصفهان، رسما اقدامات آغاز شدهاند، اما قرار نیست مسیر هیچ بخشی از بافت تاریخی اصفهان را رد کند. در این باغ شما میتوانید زیبایی بسیاری را حتی در جزئیات کار شده در دیزان و دکوراسیون آن مشاهده کنید به گونه ای که برای جداسازی و تفکیک قطعات و بخش های مختلف باغ از یکدیگر از پرچین های مختلفی شامل انواع شمشاد و زرشک استفاده شده است. خانه مشروطیت شامل بخشهای مختلفی میشود که در عبارتند از: 2 شاهنشین، حیاطهای اندرونی و بیرونی و 12 اتاق مختلف. جالب است بدانید که تا اواسط دوران حکومت پهلوی اول نیز همین حمام در شهرهای مختلف کشور دیده میشد. جالب اینکه پارک ناژوان بعد از میدان نقش جهان دومین جاذبه پر بازدید اصفهان است. آدرس عمارت عالی قاپو اصفهان فوق العاده آسان است، زیرا در میدان نقش جهان گرفته که بیشتر آثار تاریخی شهر در این میدان جای گرفته اند. دخمه زرتشتیان یزد یکی از مهم ترین مراکز پیروان دین زرتشت در ایران و جهان می باشد که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می کند، این دخمه در استان یزد محل دفن مردگان پیروان این آئین در گذشته بود که در بین بومیان یزدی به برج سکوت هم شهرت دارد، در ادامه معرفی جاذبه های گردشگری یزد و در این مقاله به صورت ویژه سری به دخمه زرتشتیان یزد زده ایم تا با تاریخچه ، آدرس ، تصاویر و راهنمای گردشگری آن آشنا شوید ، همراه این تودی باشید.

یعنی از سمت راست خود در بخش اول شروع کنید، به تونل برسید، وارد بخش سوم شوید، دور بزنید و دوباره از تانکهای طرف دیگر دیدن فرمایید. برای دسترسی به این باغ، بهترین مسیر از سمت بلوار دولت آباد است. باغ دولت آباد یکی از زیباترین نمونههای باغهای ایرانی است که یونسکو هم در ستایش این باغ، آن را به لیست میراث جهانی خود اضافه کرده است. این کاخ در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی و در نزدیکی دروازه دولت می باشد. این جاذبه گردشگری در تمام فصول سال و بدلیل نزدیکی به پیست اسکی'چلگرد' مورد بازدید گردشگران قرار میگیرد. این غار شگفت انگیز دو دهانه دارد و بدلیل وجود موانع طبیعی بیش از ۶۰۰ متر از آن قابل دسترسی نیست. سازندگان این قسمت سعی داشتند که ظاهری طبیعی به آن بدهند و از همین رو از نظر طراحی نیز بسیار زیبا و جذاب است. مناظر بسیار زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه، زیبایی آن را دوچندان کردهاست. مناظر چشمگیر و فضاسازی اطراف چشمه، این مکان را در ردیف زیباترین گردشگاههای شهرستان کوهرنگ قرار دادهاست. تقویت و توسعه خیابانهای کمکی اطراف چهارباغ عباسی یکی از فاکتورهای مورد نیاز برای پیادهرو شدن این خیابان است که با توسعه خیابان باغ گلدسته تا حدودی این طرح اجرا شده است ولی با توجه به اینکه خیابان چهارباغ عباسی خیابانی مقطعی است باید برنامهریزی جدی دراین زمینه دنبال شود. دخمه از دوران هخامنشیان در ایران وجود داشت ، البته با این تفاوت که در آن دوران اجساد در دخمه سوزانده می شدند، در ایران باستان دخمه به محل دادگاه عدل الهیی شهرت داشت و با گذشت قرن ها ، رسم سوزانده شدن از بیخ و بن برداشته شد، در ابتدای پیدایش دخمه ها در شهرهای مختلف ایران ، راهی برای ورود حیوانات درنده به آن طراحی می شد تا جسد زودتر از بین برود تا اینکه این رسم دلخراش هم از بین رفت و با ساخت دخمه ها در مناطق مرتفع ، اجساد فقط برای پرندگان قابل خوردن بودند.

شکل پله ای پایه ها نیز در پایین دست به گونه ای طراحی شده اند که خاصیت جریان آب در زمان سیلاب از روی پایه ها را ایجاد می کنند. سنگ ها به شکل نوار های منحنی به سه بخش تقسیم شده که قسمت داخلی اول در خصوص مردان، قسمت میانی مخصوص زن ها و بخش پایانی برای کودکان بوده است.در انتها قسمت وسط گودالی است که به آن اشاره کردیم، جایگاه استخوان هاست که استخوان های هر سه دسته در این گودال ریخته خواهد شد، پایان این گودال تخته سنگ متحرکی به نام ارویس قرار دارد. داخل این قبرستان که به شکل گودالی می باشد، سوراخی وجود دارد تا پس از اینکه لاشخورها اجساد را خوردند استخوان ها در دورن این چاه ریخته شود. در میان خود زرتشتیان لفظ دیگری با نام گوردخمه هم وجود دارد که نمود آن را در تخت جمشید مشاهده می کنیم ، تفاوت دخمه با گور دخمه د راین است که در گور دخمه ها اجساد پس از تجزیه به داخل یک محفظه سنگی برای همیشه به خاک سپرده می شدند و در دخمه اجساد به طور کامل در طبیعت رها می شدند. اگر به بازدید از میدان نقش جهان بروید، در ضلع غربی این مجموعه بنایی جذاب و تماشایی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد و این بنا جایی نیست به جز عمارت عالی قاپو! این اتاق از سه طرف دارای پنجرههای چوبی است که این پنجرهها در قسمت شرقی و غربی با نردههای فلزی پوشیده شدهاند و بهدینان زرتشتیان از پشت این نردهها اهورامزدا را در مقابل آتش ستایش میکنند. در طرف راهروی شمالی که از درب کریاس به صحن وارد میشود، شبکه هایی ظریف از کاشیهای معرق در پنجره ها نصب شده اند. بعد از اینکه ورودی را از باجه بلیط تهیه کردید وارد حیاط آتشکده میشوید.

World Snow Day هنگامی که اسکندر قصد خراب کردن آتشگاه اصفهان را گرفت، آذرهمایون که سادنه آتشکده و یک ساحره بود، خود را مانند یک اژدهای مهیب به اسکندر نمایاند. گرچه از نظر دینی و سیاسی با چنین روش کفن و دفنی همیشه مشکلاتی وجود داشته، منتقدان و هم نظران همیشه طی قرن ها با یکدیگر در حال جدل بودند که خوشبختانه امروزه روش دفن یکپارچه سازی شده و همه اجساد به خاک سپرده می شوند، شما می توانید نظرات ، سوالات و تجربیات خود را درباره دخمه زرتشتیان یزد در بخش زیر کامنت کنید. خوشبختانه این حمام زیبا در طول تاریخ، آسیب کمی را به جان خریده است. همچنین ایستگاه اتوبوس سید مصطفی خمینی هم در فاصله بسیار کمی از این حمام قرار دارد. چنانچه دارای وسیله نقلیه نمی باشید در شهر یزد سوار بر یکی از اتوبوس های خطوط پایانه شهدای محراب به فجر فرهنگیان و یا پایانه شهدای محراب به ملاصدرا شوید و در ایستگاه میدان ایثار یزد از آنها پیاده شوید، همچنین با تاکسی از نقاط مختلف شهر یزد می توان به دخمه مراجعه کرد. پس با کمک اتوبوس هم میتوانید خودتان را به حمام خان برسانید. ۲- تشکیل کمیسیونی دروزارت کشور بمنظورتجدید نظردر قانون شهرداریها مصوب ۴-۵-۲۸ وتنظیم موادلایحه قانونی شهرداری که پس ازتهیه بوسیله جراید ورادیو درمعرض افکارعمومی قرارگرفت تاهرکس پیشنهاد مفیدی درباره آن داشته باشدبوزارت کشور ارسال دارد پیشنهادهای کتبی وتلگرافی که ازمرکز وشهرستانها رسید درکمیسیون مربوط قرائت وموردبررسی ومطالعه واقع شدو با استفاده ازمطالب مفید موادلایحه قانونی شهرداری اصلاح گردید وپس ازجرح وتعدیل آقای نخست وزیر بامضا رسید وبسیله بخشنامه بفرمانداران بخشداران اعلام گردیدودستورداده شد که آن رابموقع اجرا گذارند ومخصوصا دربخشنامه مزبورتذکرداده شد که نکات مشروحه درموادلایحه قانونی شهرداری برای آنست که عموم ساکنین شهر وقصبات با اراده ومیل خود درانتخابات انجمن شهریاقصبه باکمال آزادی اقدام نمایند وانتخابات انجمن شهر یا قصبه ازهرگونه اعمال نفوذمصون باشد وفترتی درتشکیل انجمن شهرحاصل نشود وانجمن شهربنحوی انتخاب شود که مورداعتمادکامل ونماینده حقیقی اهالی باشدوشهردارباحسن تدبیر وبی طرفی کامل واحترازازتبعیض دراجرای وظایف محوله بکوشد وکارمندان ومامورین شهرداری نهایت اهتمام رادرتشریک مساعی باشهردار معمول دارند که وقت ودرآمدشهرداری بیهوده تلف نشودوبرنامه اصلاحی بارعایت توانایی مالی بامطالعه وامعان نظر بموقع اجرا درآید.

این تونل آکواریوم حجم یکهزار و 80 متر مکعب آب را در خود جای داده است و شهروندان می توانند در کنار و بالای سر خود زیباترین و کمیاب ترین گونه های دریایی را ببینند و حضور نمادین در عمق 35 متری اقیانوس را تجربه کنند. میباشد. بارزترین ویژگی این بنا بادگیر ۳۳.۸ متری است که عنوان بلندترین بادگیر جهان را به خود اختصاص داده است. مراسمی که امروزه غیره قانونی می باشد و برگزار نمی شود، اما گذشته این مراسم آثاری را از خود بر جای گذاشته است. وی با بیان اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد پیگیر جدی برخورد با هنجارشکنان است، گفت: گروههای مردمی نیز به شدت نسبت به این واقعه واکنش نشان داده اند، ولی به احترام این ایام و با توصیه ستاد، اعلام داشتند که تجمعی برگزار نمیکنند، ولی به طور جدی برخورد با حرمت شکنان در زمینه عفاف و حجاب را از مسئولان استان خواستار هستند و مطالبه میکنند. شاید مقصر ماییم که این وظیفه به گردن ماست و به خوبی آن را ایفا نمی کنیم؛ باید به شکلی واضح، صریح، منطقی و با بیان دلایل علمی و نه احساسی مسئولان را از عواقب و زیان های تأسیس این مراکز آگاه نماییم. کافه رستوران عمارت نمکدان یکی دیگر از رستوران های اصفهان هست که حتی با دیدن عکس آن هم حس و حال خوبی را به آدم منتقل میکند. در آئین زرتشت آمده است که اجساد مردگان پاک نیستند و از همین رو تدفین آنها در خاک ممنوع بود ، چون خاک یکی از مهم ترین و مقدس ترین عناصر زرتشتیان بشمار می رود ، به خاطر همین مورد دخمه های زیادی در جای جای ایران ساخته شد و به هنگام فوت یکی از پیروان این دین، جسد وی به دخمه و یک چاله روی آن منتقل می شد تا پرندگان از آن تغذیه کنند و فقط استخوان های آن باقی بماند، البته این رسم ناجور که همیشه مخالفان خودش را داشت تا دوره حکومت پهلوی اول ادامه داشت تا اینکه با دستور سیاسیون در ابتدای حکومت پهلوی به طور کامل ممنوع گردید و امروزه فقط می توان از این دخمه ها بازدید به عمل آورد.

اولین تونل آکواریوم ایران به طول ۳۵ متر در آکواریم اصفهان ساخته شده است. کلیسای بیت لحم را می توان هم از نظر نقاشی های زیبای داخلی و هم از نظر نمای خارجی، باشکوه ترین کلیسای اصفهان دانست. چنانچه از سفر به کلیسای وانک تجربهای دارید یا فکر میکنید بخشی از اطلاعات ذکر شده ناقص یا نادرست است آن را با مجله علی بابا و سایر کاربران مجله درمیان بگذارید. شما درباره سفر به اصفهان و بازدید از عمارت عالی قاپو چه نظری دارید؟ در این مقاله به سراغ یکی از جاذبه های گدرشگری این شهر رفته ایم، کاخ عالی قاپو اصفهان که یکی از بنا های تاریخی معروف شهر اصفهان می باشد. اگر شما هم کنجکاو هستید که این حمام جذاب را بشناسید، با ما در این مقاله باشید. یعنی در مقیاس گذشته، الآن همه ما یکپا خاندان سلطنتی هستیم! خیابان چهارباغ عباسی اصفهان هم مثل دیگر جاذبه های این شهر در همه فصل ها جذابیت و زیبایی خاصی دارد. درختکاری اطراف این خیابان به موازات یکدیگر نیز جذابیت آن را دوچندان کرده بود. محمدتقی خان بافقی، سرسلسله خاندانی بسیار معروف در یزد بود. در حقیقت سادگی و زیبایی در معماری حمام خان موج میزند. این چشمه علاوه بر تامین آب کشاورزی، یکی از سرشاخههای کارون است و چشمانداز زیبایی را برای شهر لردگان بوجود آوردهاست. این آبشار بیش از یکصد متر ارتفاع دارد و در کنار آن رود کارون جاری است.

حمامها در آن دوران فقط کاربرد استحمام نداشتند. البته متأسفانه بخشی از این نقاشیهای از بین رفتهاند و فقط بخشی از آنها را میتوانید مشاهده کنید. «ابوبکر» یکی از ساعتسازهای ماهر یزدی این برج ساعت را ساخته که هم اکنون به یکی از ارزشمندترین جاذبه های گردشگری یزد و ایران تبدیل شده است. خانه تاریخی دهدشتی در 29 اسفند 1384 با شماره ثبت 18102 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تونل آکواریوم به عنوان نخستین و بزرگترین تونل آکواریوم کشور با مشارکت سرمایه گذار خارجی در گستره ای بالغ بر سه هزار و 500 مترمربع در ارتفاع منهای شش متر زیرزمین احداث شده است. آب انبار شش بادگیر یکی از بزرگترین آب انبارها شهر یزد است که حجم آن بالغ بر 2000 متر مکعب است. البته امروز این این خنکی کمتر احساس میشود زیرا دیگر آبی در آب انبار وجود ندارد. و این خطا، امروز در قالب دلفیناریوم همچنان ادامه دارد. البته نقشی که عدد ۴۰ در ادب فارسی دارد (این عدد نشان تعدد و کثرت است) نیز شاید دلیل دیگری بر نامیده شدن عمارت به چهل ستون باشد. دو ستون نیز در مدخل ورودی قرار گرفته و در مجموع تعداد ستونها بیست عدد می باشد، که انعکاس این ستونها در استخر جلو ساختمان چهل ستون را نمایان میکند. همچنین صد نخ پنبه را به صورت یک ریسمان در می آوردند و سه بار آن ریسمان را دور تا دور این قبرستان به گرد این میخ های کوبیده شده می پیچاندند. طی این بازسازی، بخشهایی از حمام را مرمت و بخشهایی جدید به آن اضافه کردند.

بلکه آن را به یک کافه رستوران سنتی تبدیل کردند که حالا از زیباترین کافه های یزد به شما میآید. جالب است بدانید که این بنا را از نظر ارتفاع، کمی پایینتر از بناهای دیگر قرار دادهاند تا آب بهخوبی به آن برسد. جالب است بدانید که حمام خان یزد، یک حمام عمومی برای مردم معمولی بود. حمام خان یزد در آن دوران مهمترین حمام در شهر یزد بود. حمام خان از جمله مهمترین جاهای دیدنی و بهترین رستوران های یزد است. این رستوران در سه وعده صبحانه، نهار و شام، پذیرای مهمانان و مسافران یزد است. در سال 841 هجری، نهایتاً ساخت این مسجد زیبا به پایان رسید. این مسجد زیبا از بخشهای مختلفی مثل ایوان اصلی، چند شبستان، کریاس، قنات، محراب، گنبدخانه و… برخی از افراد آپارتمان مبله رزرو میکنند تا مثل خانه خودشان بتوانند احساس راحتی کنند. بالا گرفتن تفکرات نادرست و غیر منطقی در خصوص احداث دلفیناریوم ها در سطح کشور نگران کننده است؛ اگر قرار است پارک دلفینی وجود داشته باشد، یک یا دو پارک برای کشوری مثل ایران کافی است؛ گرچه که آن هم مورد نهی است. یعنی سال ۱۳۹۵، رستوران و کافی شاپ زیبایی با نام “کافه هوگو” در خانه دهدشتی اصفهان مستقر شد. خانه تاریخی انگورستان با دو طبقه شامل یک ایوان 6 ستونه هم میشود که به زیبایی هر چه بیشتر خانه اضافه میکند. در این تونل که شامل 33 آکواریوم زیرمجموعه است، گونه های مختلف آبزیان، ماهیان آب های شور و شیرین، ستاره های دریایی و غیره از پنج اقیانوس دنیا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. جالبترین صحنهای که میتوانید در قسمت ماهیان آب شور مشاهده کنید، همزیستی مسالمتآمیز دلقکماهی و شقایق است. نام پارک جنگلی ناژوان را از انبوه درختان ناز و صنوبر در این منطقه گرفته اند که منطقه ای بسیار خوش آب و هواست. طلاب فورا به چهارباغ رفته و بعد از درگیری مفصلی که با عمال ظلالسلطان داشتند، موفق شدند آنها را بیرون کرده و مانع قطع مابقی درختان شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد