مجله بدون مرز

مجله ای بدون مرز

مجله بدون مرز

مجله ای بدون مرز

ترور فخری‌زاده جنایتی آشکار از تروریسم دولتی است

محمد رضا صحرایی شامگاه چهارشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع فلسطین و تصویب ۵ قطعنامه ضدصهیونیستی برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: طی دهه جاری، چندین دانشمند برجسته ایرانی در چندین حملات تروریستی خشن، هدف قرار گرفته و ترور شده‌اند. شواهد محکم ما به وضوح نشان می‌دهد که برخی از عوامل خارجی پشت چنین ترورهایی بوده‌اند.

نماینده ایران در کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه داد: در تاریخ ۲۷ نوامبر سال ۲۰۲۰ در شهر آبسرد استان تهران، دکتر محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته ایرانی، در یک حمله تروریستی فجیع ترور شد.

صحرایی یادآور شد: یکی از آخرین پروژه های انجام شده توسط این شهید، نقش برجسته وی در تولید نخستین کیت بومی آزمایش کووید۱۹ بود که به عنوان سهم بزرگی در تلاش‌های ملی ما در مهار بیماری همه‌گیر کووید۱۹ در زمانی بود که ایران تحت تحریم‌های غیرانسانی ایالات متحده است که از دسترسی ما به کالاهای بشردوستانه از جمله داروها و تجهیزات پزشکی به شدت جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: شهید فخری‌زاده همچنین بر ساخت واکسن کووید-۱۹ نظارت داشت که نه تنها می‌تواند گسترش آن را مهار کند بلکه به دفاع از مردم کشور ما که توسط این همه‌گیر کشنده، آسیب دیده است، کمک کند.

صحرایی تاکید کرد: ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده- با اشاره جدی به مسئولیت اسرائیل - تلاش ناامیدکننده دیگری برای به خطر انداختن صلح بین‌المللی و منطقه‌ای است. در واقع ، ارتکاب چنین اقدامی بی پروا و جنایتکارانه، نمود آشکاری از تروریسم دولتی است که باید توسط جامعه جهانی به شدت و فوری محکوم شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه هیچ یک از حملات تروریستی نمی‌تواند پیشرفت ایران را در دستیابی به اکتشافات و موفقیت‌ها در زمینه‌های علم و فناوری مورد نیاز برای توسعه اقتصادی- اجتماعی تحت فشار قرار دهد یا مانع آن شود، حقوق خود را برای انجام تمام اقدام‌های لازم برای دفاع از مردم و تامین منافع خود، محفوظ می دارد.